2021_films
ΣΙΝΕΜΑ

Τι θα δούμε φέτος στα θερινά;

Πάνω από 180 πρεμιέρες ετοιμάζονται να καταλάβουν τους θερινούς κινηματογράφους από την 21η Μαΐου και εμείς σταχυολογήσαμε τις άχαστες στιγμές που θα ζωντανέψουν τη φετινή σεζόν.

Πολλές πολιτιστικές απολαύσεις έχουμε στερηθεί τους τελευταίους μήνες, η αίσθηση δέους όμως μπροστά στην κινηματογραφική οθόνη, η ανυπομονησία μέχρι να περάσουν τα τρέιλερ και η δροσιά-όαση του θερινού μέσα σε μία Αθήνα που βράζει, δεν συγκρίνονται με πολλές. Μετά από πάνω από έξι μήνες, οι κινηματογράφοι ανάβουν ξανά τις μηχανές προβολής τους μόνο σε εξωτερικούς χώρους, έτοιμοι να υποδεχτούν το καλοκαίρι με μπόλικη σιτρονέλα, παγωμένες μπύρες και τα καρέ να τρέχουν.

Πάνω από 180 ταινίες προγραμματίζουν οι διανομείς για τη φετινή σεζόν, που ξεκινά και επίσημα την 21η Μαΐου, φτιάχνοντας ένα υπερ-χορταστικό πρόγραμμα για όλα τα γούστα. Κάτι οι ταινίες που έμειναν στο ράφι από την περασμένη χρονιά, κάτι εκείνες που ξεχώρισαν στην κούρσα των βραβείων και δεν έχουν προβληθεί ακόμα και κάτι τα blockbuster που μετά από μπόλικη αναμονή είναι έτοιμα να βρουν ξανά τη θέση τους, κάθε κινηματογραφική εβδομάδα υπόσχεται να είναι εξίσου συναρπαστική. Φυσικά, δεν θα μπορούσαν να λείψουν οι σινεφίλ επανεκδόσεις που κάθε χρόνο παίρνουν ψήφο εμπιστοσύνης από το εγχώριο κοινό.

Όσο για τα νέα ήθη που θα συνοδεύουν τις βόλτες μας στα θερινά, η μάσκα παραμένει αναπόσπαστο κομμάτι της εμπειρίας, ενώ η πληρότητα θα φτάνει στο 75% του χώρου. Προς το παρόν, μένει αδιευκρίνιστο αν θα πραγματοποιείται διπλή προβολή (θυμίζουμε ότι η απαγόρευση κυκλοφορίας στις 12.30π.μ. καθιστά πολύ δύσκολη αυτή τη συνθήκη), σε κάθε περίπτωση όμως, ανεξαρτήτως της διάρκειας της ταινίας, δεν θα πραγματοποιούνται διαλλείματα. Η ταξιθεσία είναι υποχρεωτική ενώ οι θεατές πρέπει να έχουν κλείσει ηλεκτρονικά το εισιτήριό τους εκ των προτέρων. Τέλος, ανά δύο καθήμενους θα πρέπει να υπάρχει μία κενή θέση.

Ανεξαρτήτως συνθηκών, είμαστε έτοιμοι να ξεχυθούμε στις αυλές και τις ταράτσες των θερινών, με στέγη το βραδινό ουρανό, και καταγράφουμε τις ταινίες που δε θέλουμε να χάσουμε.

Η δράση χτυπάει κόκκινο

Πολλαπλές αναβολές έλαβαν τα μεγάλα χολιγουντιανά blockbuster και οι ταινίες δράσεις και περιπέτειας, ελπίζοντας να κυκλοφορήσουν απευθείας στο μεγαλείο της γιγαντοοθόνης, όπως τους αξίζει. Παρόλο που κάποια στούντιο αποφάσισαν, μετρώντας την κατάσταση γύρω στις γιορτές, να τα διοχετεύσουν στις ψηφιακές πλατφόρμες τους, στην Ελλάδα η πλειοψηφία των ταινιών αυτών θα κυκλοφορήσει απευθείας στις αίθουσες, προς χαρά του κοινού που ανυπομονεί να ανάψουν τα αίματα. 

Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα του «Wonder Woman 1984» (Patty Jenkins), που παρόλο που κυκλοφόρησε διαδικτυακά πριν τα Χριστούγεννα, περιμένει να προβληθεί το επόμενο διάστημα στη χώρα μας, με μια Gal Gadot-φωτιά να επιστρέφει στο… 1984. 

Το «Promising Young Woman», από την άλλη, το είδαμε μεν στο Amazon Prime, αλλά πάντα κάτι χάνεις από το streaming, αφού η αιματοβαμμένη Carey Mulligan δεν προσφέρεται για επιφανειακή κατανάλωση στην δηκτική, στυλιζαρισμένη ταινία της Emerald Fennel. 

«Black Widow» / Harley Quinn

Ο υπερηρωισμός είναι γυναικεία υπόθεση αυτό το καλοκαίρι, με τη Scarlet Johansson να φορά τη στολή της «Black Widow» (Cate Shortland) για την πρώτη σόλο ταινία του χαρακτήρα. H Margot Robbie, από την άλλη, ξαναντύνεται Harley Quinn για το «Suicide Squad» (James Gunn): μισό σίκουελ, μισό reboot, ολόκληρη διασκέδαση. 

Δε βλέπουμε συχνά υπερήρωες με ασιατική καταγωγή. Η Marvel επιχειρεί να το αλλάξει αυτό, διηγούμενη το έπος του Shang-Chi («Shang-Chi And the Legend of the Ten Rings»), ο οποίος προφανώς ξέρει πολεμικές τέχνες (ποιος μίλησε για στερεότυπα;) σε σκηνοθεσία Destin Daniel Cretton. Βαρέθηκε κανείς τα «Fast & Furious»; Οι δημιουργοί θεωρούν πως όχι, κινηματογραφώντας το ένατο μέρος της σειράς, με τις ρόδες του Vin Diesel να βγάζουν καπνούς (Justin Lin). 

Τέλος, το σπιρτόζικο σκέρτσο του Ryan Reynolds ξεσπά μέσα σε ένα open-world βίντεο γκέιμ. Μόνο που, στο «Free Guy» (Shawn Levy), ο ίδιος δεν αντιλαμβάνεται πως είναι χαρακτήρας στο παιχνίδι, αλλά ένας θεωρεί πως είναι ένας φιλήσυχος τραπεζίτης… gone rogue.

Πάρε το αγαλματίδιό σου κι έλα

Ουσιαστικά μία ταινία σάρωσε τα βραβεία όλης της σεζόν, από τη Βενετία μέχρι την Ακαδημία: ο λόγος για το «Nomadland» της Chloe Zhao που είδαμε στις Νύχτες Πρεμιέρας και ακολουθεί την εξηντάχρονη Frances McDormand στη νομαδική ζωή της στην Αμερικάνικη δύση, όταν χάνει ό,τι έχει και δεν έχει. Για την Ευρωπαϊκή Ακαδημία, πάντως, το «Άσπρο Πάτο» του Thomas Vinterberg ξεχώρισε ως καλύτερη ταινία της χρονιάς σε μια πλειάδα κατηγοριών, φτάνοντας τελικά μέχρι την ξενόγλωσση διάκριση των Όσκαρ. Μπορεί ένα στάνταρ ποσοστό μέθης να σε κάνει ποιο ευτυχισμένο; Ο Mads Mikkelsen κρατά τις απαντήσεις. 

Μόνο ένα Όσκαρ κατόρθωσε να πάρει τελικά από τις έξι υποψηφιότητές του το Κορεάτικο «Minari» (Lee Isaac Chung), όμως ο ντόρος που έκανε ήταν αρκετός για να το περιμένουμε με ανυπομονησία, αφού μπλέκει το αμερικάνικο όνειρο με τη ζωή των Νοτιοκορεατών μεταναστών στις ΗΠΑ. Το «The Father» από την άλλη έκανε τη μεγάλη ανατροπή, με τον Anthony Hopkins να «κλέβει» το σίγουρο Όσκαρ Α’ Αντρικού από τον εκλιπόντα Chadwick Boseman, για την ερμηνεία του ως ανοϊκός στην κινηματογραφική διασκευή του γαλλικού θεατρικού έργου (Florian Zeller).

Η «Πρώτη Αγελάδα» μπορεί να μην κατάφερε να φύγει από την Μπερλινάλε με τη Χρυσή Άρκτο, κέρδισε όμως τους κριτικούς χάρη στην τρυφερή, αργή και διεισδυτική σκηνοθεσία της Kelly Reichardt. Αντίστοιχα ο «Αμμωνίτης» του Francis Lee που ηττήθηκε κατά κόρον από το «Nomadland» γοήτευσε το κοινό από τον τρόπο που προσέγγισε την ερωτική σχέση ανάμεσα σε μια παλαιοντολόγο και μία αριστοκράτισσα (Kate Winslet και Saoirse Ronan αντίστοιχα) του 19ου αιώνα. 

Με το βλέμμα στον σκηνοθέτη

Εδώ και ένα χρόνο σχεδόν βλέπουμε έξω από το «Αθήναιον» την ζωγραφισμένη αφίσα για το «Φεστιβάλ του Ρίφκιν», την ταινία του Woody Allen που μετά από μπόλικους επαναπρογραμματισμούς θα προβληθεί επιτέλους και στην Ελλάδα και θα μας ταξιδέψει μέχρι το Σαν Σεμπαστιάν. Κάπως έτσι έχει περάσει τον τελευταίο χρόνο και ο Dennis Vilneuve, περιμένοντας πότε το χιλιο-ταλαιπωρημένο «Dune» θα βγει παγκοσμίως στις αίθουσες. Απ’ ότι φαίνεται αυτή η ώρα πλησιάζει και τα μπόλικα υλικά που έχουν κυκλοφορήσει μέχρι στιγμής με τον Timothee Chalamet στον πρωταγωνιστικό ρόλο είναι τουλάχιστον φαντασμαγορικά. 

Αγαπημένος του ελληνικού κοινού ο Francois Ozon, επιστρέφει άκρως καλοκαιρινός στο «Καλοκαίρι του ‘85». Μυστήριο, σασπένς και φυσικά σχέσεις που κρύβουν πολλά περισσότερα απ’ όσα αποκαλύπτουν, έρχονται στο επίκεντρο της νέας ταινίας του. Ο David Lowery πάλι, αποφασίζει να βουτήξει στον καθαρόαιμο τρόμο, μπολιάζοντας τον με folk στοιχεία και διασκευάζοντας κινηματογραφικά ένα μεσαιωνικό ποίημα  («Ο Πράσινος Ιππότης»). 

Σινεμά ΠΟΠ

Μέχρι τα Όσκαρ κόντεψαν να φτάσουν τα «Μήλα» του Χρήστου Νίκου που με το σουρεαλιστικό ντεμπούτο του κατάφερε να γοητεύσει τους θεατές και να τους συμπαρασύρει σε μια αναζήτηση ταυτότητας. Ο Αργύρης Παπαδημητρόπουλος επιστρέφει στη μεγάλη οθόνη με μια αμερικάνικη παραγωγή αυτή τη φορά. Ένας έρωτας με ημερομηνία λήξης έρχεται στο «Monday», όπου δυο Αμερικανοί τουρίστες γνωρίζονται στην καυτή Αθήνα και πρέπει να αποφασίσουν αν το πάθος τους θα αντέξει την αναπόφευκτη καθημερινότητα. 

Το εκρηκτικό «Πρόστιμο» του Φωκίωνα Μπόγρη που έκλεψε τις εντυπώσεις στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έρχεται επίσης στα θερινά, ήδη από την πρώτη μέρα λειτουργίας τους για να μας θυμίσει τις δυνατότητες της εγχώριας παραγωγής. Δυσαρεστηθήκαμε πολύ που έχει περάσει τόσος καιρός μέχρι να καταφέρουμε να δούμε το «Δεν Θέλω να Γίνω Δυσάρεστος, Αλλά Πρέπει να Μιλήσουμε για Κάτι Πολύ Σοβαρό» στις αίθουσες, όπου εμβόλια και ιοί παίρνουν μια διαφορετική διάσταση.

 Από τις εκπλήξεις του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και η «Αναζήτηση της Λώρα Ντούραντ» του Δημήτρη Μπαβέλλα, με τους Μάκη Παπαδημητρίου και Μιχάλη Σαράντη να ξεχύνονται σε ένα παιχνιδιάρικο road movie. Τέλος, η θρησκευτική ταινία της Γελένα Πόποβιτς «Ο Ανθρωπος του Θεού», που ακολουθεί τη ζωή του Αγίου Νεκταρίου, ετοιμάζεται επίσης να κυκλοφορήσει στους κινηματογράφους με τον Άρη Σερβετάλη ντυμένο με ράσα και τον Μίκι Ρουρκ σε εμφάνιση-έκπληξη.

Κάπου το ‘χεις ξαναδεί

Καλοκαίρι χωρίς επανεκδόσεις γίνεται; Bergman, Kislowski, Godard, Truffaut, Wong Kar-Wai, David Lynch είναι μερικοί μόνο από τους (συνήθεις) υπόπτους που θα συναντήσουμε ξανά φέτος στα θερινά, για να κάνουμε ένα γερό catch-up στη φιλμογραφία τους. 

Επιπλέον, η αισθησιακή «Μπέτι Μπλου» ανεβάζει τις θερμοκρασίες (Jean-Jacques Beineix), δυο εραστές χάνονται στους (συναισθηματικούς) λαβυρίνθους «Πέρυσι στο Μαρίενμπαντ», η «Ωραία της Ημέρας» Catherine Deneuve κλέβει την ανάσα, ενώ η Marilyn Monroe γράφει ιστορία στο «Κάποιοι το Προτιμούν Καυτό» (Billy Wilder).

Αλησμόνητες κινηματογραφικές στιγμές θα ζήσουν όσοι έχουν την τύχη να δουν για πρώτη φορά το «Μια Γυναίκα Εξομολογείται» (John Cassavetis) με την συγκλονιστική Gena Rowlands, όσοι ανακαλύψουν τα ανομολόγητα μυστικά του «Παιχνιδιού των Λυγμών» (James Ivory) και φυσικά όσοι αφεθούν χωρίς ενδοιασμούς στον «Φόβο και Παράνοια στο Λας Βέγκας» (Terry Giliam).

Απαραίτητα για μουσικόφιλους

Από πέρυσι περιμένουμε το ντοκιμαντέρ του Peter Jackson για τους Beatles που θα φέρει στη μεγάλη οθόνη ακυκλοφόρητο υλικό των Σκαθαριών, στιγμιότυπα από τα backstage του κινηματογραφικού «Let it be» αλλά και την πλήρη βιντεοσκόπηση της συναυλίας στην ταράτσα του στούντιο Savile Row. Όμως πέρα από αρχειακά υλικά, το «The Beatles: Get Back», βουτάει στις αληθινές σχέσεις ανάμεσα στους John, Paul, George και Ringo – αρκεί να πούμε ότι ο Paul McCartney και ο Ringo Starr το εγκρίνουν. 

Τι γυρεύουν οι «United States vs. Billie Holiday»; Μια γεμάτη τσαγανό και νεύρο Andra Day ζωντανεύει την θρυλική τραγουδίστρια στη νέα βιογραφία της (Lee Daniels), που ακολουθεί την στοχοποίηση της Holiday από την Ομοσπονδιακή Αστυνομία με πρόσχημα τις καταχρήσεις της σε αλκοόλ και ναρκωτικά και η συνεπακόλουθη δίκη της. Η μυθική Lady Day δε φεύγει απ’ τις καρδιές, αλλά ούτε και τις οθόνες μας.

Οι λάτρεις των μιούζικαλ θα έχουν την ευκαιρία να δουν την κινηματογραφική μεταφορά του «In the Heights». Το βραβευμένο με Tony έργο του Lin Manuel Miranda (βασισμένο στο βιβλίο της Quiara Alegría Hudes) σκηνοθετεί ο  Jon M. Chu του «Crazy Rich Asians», σε μια συνάντηση κορυφής για την πολυπολιτισμική ποπ κουλτούρα, ενώ ανάμεσα στο καστ εντοπίζουμε και τον Marc Anthony.


Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου έχει πρόγραμμα

x
TitleArtist

Στείλε μήνυμα στο studio