ΑΠΟΨΗ

TikTok killed the YouTube star

Η social media πλατφόρμα που βρίσκεται στο στόχαστρο του Αμερικανού προέδρου, εκτός απ’ τις συνήθειες των εφήβων έχει μεταμορφώσει και τη μουσική βιομηχανία, αλλάζοντας σαρωτικά τον τρόπο που γεννιούνται τα hits.

Από τον Γιώργο Νάστο

Γνωρίζουμε καλά ότι οι απανταχού έφηβοι δεν φημίζονται για την υπομονή τους και όταν η πλατφόρμα TikTok τους παρείχε τη δυνατότητα να μοιράζονται (ή να χαζεύουν με τις ώρες) πολύ σύντομα βίντεο (διάρκειας 3 έως 15 δευτερολέπτων) με lip-syncing, χορό και αστεία σκετς ή περίεργα challenges, την άρπαξαν χωρίς κανέναν δισταγμό. Όλα αυτά βέβαια χρειάζονταν τη συνοδεία μουσικής για να είναι ενδιαφέροντα και έτσι το νέο δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης έχει μεταμορφώσει, ειδικά τον τελευταίο χρόνο, τη σχετική βιομηχανία.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το τεράστιο χιτ «Old Town Road» του Lil Nas X. Το τραγούδι πρωτοκυκλοφόρησε το 2018. Ο τότε 19χρονος ράπερ από την Άτλαντα είχε την εξυπνάδα να αρχίσει να το προωθεί ως meme, πέρασαν ωστόσο μήνες χωρίς να συμβεί κάτι αξιοσημείωτο.  Ο νεαρός Αφροαμερικάνος άρχισε να απογοητεύεται. Μόλις όμως το κομμάτι έγινε δημοφιλές στους χρήστες του TikTok δεν υπήρχε τίποτα που να μπορούσε να σταματήσει την ξέφρενη πορεία του και το καλοκαίρι του 2019 πέρασε 19 συνεχόμενες εβδομάδες στο νούμερο ένα των αμερικανικών charts, καταρρίπτοντας το ρεκόρ που κρατούσαν χάρη στο «One Sweet Day» η Mariah Carey με τους Boys II Men από το 1995. 

Υπάρχουν φυσικά και παλιότερες επιτυχίες που αναβίωσαν χάρη στα βιντεάκια του TikTok, όπως το «Flamingo» των Kero Kero Bonito, το «Pretty Boy Swag» του Soulja Boy, και το «Fake ID» των Riton and Kah-Lo, όπως υπάρχουν και καλλιτέχνες που προσάρμοσαν τη χρονική διάρκεια του ρεφρέν κάποιου σινγκλ τους στις απαιτήσεις του app: ο Drake με το «Toosie Slide» και ο Justin Biber με το «Yummy» αποτελούν χαρακτηριστικές περιπτώσεις. Χάρη στο TikTok, ο ελληνικής καταγωγής ράπερ Arizona Zervas κατάφερε να ξεπεράσει το 1 δισεκατομμύριο streams στο Spotify προτού καν υπογράψει συμβόλαιο με δισκογραφική, ενώ η Megan Thee Stallion κατέκτησε την κορυφή του Billboard Hot-100. 

Εν μέσω ειδικά της πανδημίας, που δεν υπήρχε η δυνατότητα να πραγματοποιηθούν συναυλίες, περιοδείες και ζωντανές εμφανίσεις, οι υπεύθυνοι A&R των μεγάλων δισκογραφικών στράφηκαν στο TikTok για την προώθηση των νέων κομματιών και προς αναζήτηση ελπιδοφόρων ταλέντων. Πιο πρόσφατα η ράπερ/τραγουδίστρια Doja Cat βρέθηκε με το μεγάλο ντισκοειδές σουξέ «Say So» επειδή η νεαρή Haley Sharpe έφτιαξε μια σειρά από βίντεο με δικές της χορογραφίες για το τραγούδι κάνοντας το γνωστό στους 2,5 εκατομμύρια ακολούθους της.

Κάποιοι προβληματίζονται από την κατάσταση πιστεύοντας πως δημιουργεί απλώς μια γενιά από one hit wonders που δεν έχουν το υπόβαθρο να στηρίξουν μια καριέρα με μακροπρόθεσμη διάρκεια, άλλοι πάλι θεωρούν ότι εκδημοκρατίζονται οι διαδικασίες ανάδειξης της καινούργιας γενιάς ποπ σταρ. Η αλήθεια, όπως πάντα, βρίσκεται κάπου στη μέση, καθώς ισχύουν και τα δύο.

Ο μεγάλος υπαρκτός κίνδυνος παραμένει βέβαια το να επιστρατεύονται οι πολύ μεγάλες σταρ του TikTok, όπως η Addison Rae και η Charli D’Amelio, για να προωθούν τα τραγούδια στους followers τους όπως προωθούν οι influencers του Instagram καλλυντικά και ρούχα. Το μέλλον πάντως της πλατφόρμας στις ΗΠΑ μοιάζει αυτό το διάστημα αβέβαιο. Ανήκει στην κινεζική εταιρεία Bytedance και η κυβέρνηση Τραμπ, που (ισχυρίζεται πως) φοβάται ότι το app μπορεί να υποκλέπτει τα data των Αμερικανών πολιτών, θέλει να απαγορεύσει τη χρήση του. Έχει δοθεί διορία μέχρι τις 12 Νοεμβρίου στους διαχειριστές του να αποδείξουν ότι αποτελεί ένα ασφαλές ψηφιακό περιβάλλον. 

Φυσικά, υπάρχει ήδη αμερικανική εναλλακτική στο TikTok και ονομάζεται Triller. Η φετινή σεζόν αποδεικνύεται αγωνιώδης για έναν ακόμη λόγο, λοιπόν…

x
TitleArtist

Στείλε μήνυμα στο studio