ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Ζμπίγκνιεφ Πράισνερ: «Η θρησκεία είναι μπίζνες και πολιτική»

Ο αυτοδίδακτος Πολωνός συνθέτης μίλησε στο pepper966.gr με αφορμή το soundtrack για την ταινία «Ο Άνθρωπος του Θεού», που φέρνει στους κινηματογράφους την ιστορία του Αγίου Νεκταρίου, με τον Άρη Σερβετάλη.

Γνωστός για τα soundtrack που συμπλήρωσαν ονειρικά τις ταινίες του Krzysztof Kieslowski, ο Πολωνός συνθέτης Zbigniew Preisner έχει γράψει ιστορία για την πνευματικότητα της μουσικής του και τα νεορομαντικά στοιχεία που τη διακρίνουν. Μία και μόνο ακρόαση της διασκευής του «Ύμνου της Αγάπης» στη «Μπλε» ταινία, άλλωστε, αρκεί για να καταλάβουμε την σχεδόν θρησκευτική προσήλωση και προσέγγιση που έχει απέναντι στη μουσική. 

Αυτή του την υπερβατικότητα προσδοκούμε να απολαύσουμε και στον «Άνθρωπο του Θεού» που, μετά από έναν χρόνο καθυστέρησης λόγω της πανδημίας που κράτησε τους κινηματογράφους κλειστούς, ετοιμάζεται να κάνει την πανελλήνια πρεμιέρα της στο 11ο Athens Open Air Film Festival, την Τρίτη 24 Αύγουστου, δύο μόλις μέρες πριν βγει στα σινεμά.

Η ταινία, που φέρει τη σκηνοθετική υπογραφή της Yelena Popovic, ακολουθεί τον βίο του Αγίου Νεκταρίου, με τον Άρη Σερβετάλη στον πρωταγωνιστικό ρόλο και ένα καστ Ελλήνων και διεθνών αστέρων που περιλαμβάνουν τους Alexander Petrov και Mickey Rourke. Στα πλαίσια των προετοιμασιών αυτής που εξελίχθηκε σε μια από τις πλέον πολυαναμενόμενες διεθνείς παραγωγές που φιλοξένησε η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, είχαμε την ευκαιρία να συναντήσουμε τον μεγάλο συνθέτη και να κουβεντιάσουμε για το σινεμά, τη θρησκεία και τη μουσική, αλλά και το Χόλιγουντ, τον Τραμπ, την αμοιβαία αγάπη μεταξύ Πράισνερ και Ελλάδας και τα όνειρά του για μια νέα ζωή στη Ρόδο.

Βρίσκεστε στην Ελλάδα για το soundtrack την ταινίας «Άνθρωπος του Θεού». Πώς προέκυψε αυτή η συνεργασία;

Ζ.Π. Διάβασα το σενάριο και, εφόσον μου άρεσε η ιδέα και η σκηνοθετική σύλληψη, αποφάσισα να συμμετέχω. Βρίσκω το έργο πολύ σημαντικό. 

Άρα ήταν η θεματική της ταινίας αυτό που σας γοήτευσε;

Ζ.Π. Ακριβώς, ειδικά η ιστορία της ζωής του Αγίου Νεκταρίου. 

Η σχέση σας με τη θρησκεία ποια είναι;

Ζ.Π. Είναι πάντα η ίδια, δηλαδή αδιάφορη. Αυτή η ταινία έχει ένα πολύ σημαντικό μήνυμα: ότι όταν ζούσε ο Άγιος Νεκτάριος, όπως ζούσε, αυτά που έκανε και όσα άφησε, είναι η πραγματική θρησκεία. Σήμερα, η θρησκεία είναι συνδυασμός μπίζνες και πολιτικής, αλλά έχει χαθεί η πίστη. Αν το έργο κάνει κάποια άτομα να σκεφτούν πάνω σε αυτό, θα είναι μεγάλη επιτυχία.

Στην Πολωνία η Εκκλησία ανακατεύεται με την τεταμένη πολιτική της χώρας;

Ζ.Π. Στην Πολωνία, η θρησκεία είναι μια μεγάλη επιχείρηση.

ΣΗΜΕΡΑ Η ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ ΜΠΙΖΝΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ, ΕΧΕΙ ΧΑΘΕΙ Η ΠΙΣΤΗ. ΑΝ ΤΟ ΕΡΓΟ ΚΑΝΕΙ ΚΑΠΟΙΟΥΣ ΝΑ ΣΚΕΦΤΟΥΝ ΠΑΝΩ Σ’ ΑΥΤΟ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΤΥΧΙΑ

Έχετε σκεφτεί να φύγετε και να ζήσετε κάπου αλλού; 

Ζ.Π. Ναι. Τώρα το σκέφτομαι να φύγω από τη χώρα και να μείνω στη Ρόδο, όπου έχω ένα εξοχικό. Η Ελλάδα είναι η δεύτερη πατρίδα μου.

Αυτό που λέτε είναι πολύ όμορφο. Και το ελληνικό κοινό ανταποκρίνεται αντίστοιχα σε εσάς και τις δημιουργίες σας. 

Ζ.Π. Πραγματικά, όσες φορές έκανα συναυλίες και έπαιξα εδώ στην Αθήνα ή στην Θεσσαλονίκη, ξαφνιάστηκα από τη θερμή αποδοχή του κοινού. Ένας από τους λόγους που αγαπάω τη Ρόδο, είναι οι φανταστικοί άνθρωποί της. Έχω μια ιδιαίτερη επαφή μαζί τους και έχω περισσότερους φίλους εδώ, απ’ ότι στη χώρα μου. 

Υπάρχει κάτι που σας αρέσει ή που ξεχωρίζετε στην εγχώρια μουσική;

Ζ.Π. Η νοσταλγία και ο ρυθμός είναι αυτά που με τραβάνε στην ελληνική μουσική. 

Ο Άρης Σερβετάλης στο ρόλο του Αγίου Νεκταρίου / Πηγή φωτογραφίας: Facebook/Ο Άνθρωπος του Θεού

Ποια είναι η διαδικασία που ακολουθείτε από τη στιγμή που σας ζητούν να αναλάβετε ένα soundtrack;

Ζ.Π. Πρώτα, πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η ταινία, να γίνουν τα γυρίσματα. Ήρθα χτες για να δω ένα μεγάλο κομμάτι της ταινίας που ήδη ολοκληρώθηκε. Παρακολουθώ για πολλή ώρα την ταινία, για να μπορώ μετά να δημιουργήσω γρήγορα τη μουσική. Είναι πολύ καλό όταν έχεις την ευκαιρία να δεις τον σκηνοθέτη και όλους τους συμμετέχοντες, γιατί πάντα μέσω της συζήτησης βγαίνει η ουσία και κάτι σημαντικό.

Υπάρχει κάποιος σκηνοθέτης, Πολωνός ή Ευρωπαίος, με τον οποίο θα θέλατε να συνεργαστείτε ή που θα θέλατε να γράψετε μουσική για κάποια ταινία του;

Ζ.Π. Με αυτούς που θέλω να συνεργάζομαι, συνεργάζομαι ήδη! Ας πούμε με την Γιελένη πίστευα εξ αρχής πως θα έχουμε απίθανη συνεργασία, γιατί έχει τη σωστή ενέργεια και η συζήτηση μαζί της είναι πολύ δημιουργική, εφόσον είναι δημιουργική η ίδια. Αυτά είναι τα πιο σημαντικά σε μια συνεργασία. 

Η Γελένα Ποποβιτς με τον Άρη Σερβετάλη κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων /Backstage credits: Μαριλένα Αναστασιάδου

Πιστεύετε ότι ανήκετε σε κάποια «σχολή» όσον αφορά τα soundtracks, ή ότι διαφοροποιείστε με κάποιον τρόπο από τους συγχρόνους σας;

Ζ.Π. Πιστεύω ότι όσα εκπροσωπώ στη μουσική έχουν κάτι σλαβικό. Όταν, όμως, γράφω μουσική με κάποια ορχήστρα στην Πολωνία, κάθε ένας δίνει το στίγμα του.

ΕΥΧΟΜΑΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ COVID ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΝΑ ΑΛΛΑΞΟΥΝ, ΜΑΖΙ ΚΑΙ ΤΟ ΣΙΝΕΜΑ ΣΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ – ΝΑ ΤΕΛΕΙΩΣΟΥΝ ΑΥΤΕΣ ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ ΜΕ ΤΟ ΜΠΑΤΖΕΤ ΤΩΝ $100 ΕΚΑΤΟΜΥΡΙΩΝ

Παλιότερα είχατε δηλώσει ότι δε θέλετε καθόλου να συνεργαστείτε με τον Αμερικανικό κινηματογράφο. 

Ζ.Π. Εύχομαι, μετά την covid τα πάντα να αλλάξουν, μαζί και το σινεμά στην Αμερική! Να τελειώσουν αυτές οι ταινίες με το μπάτζετ των εκατό εκατομμύριων. Είναι μια μεγάλη αγορά με φανταστικούς σκηνοθέτες και ελπίζω το σινεμά να επιστρέψει σε κάποια κανονικότητα και να αρχίσει να μιλάει για κανονικούς ανθρώπους και τα προβλήματά τους. Τότε θα επιστρέψω και εγώ στην Αμερική.

Πριν από κάποιο καιρό ο Ντούντα χρησιμοποίησε τη μουσική σας στην προεκλογική του καμπάνια χωρίς άδεια, τακτική που είδαμε κατά κόρον και από τον Ντόναλντ Τραμπ. Θα μπορούσε να υπάρξει κάποια νομική δράση για να αποφευχθεί αυτό;

Ζ.Π. Δεν μπορούμε να έχουμε συνέχεια τον έλεγχο ως προς το πού χρησιμοποιείται η μουσική μας. Αν ήμουν ο μάνατζερ του Λέοναρντ Κοέν, θα είχα στείλει στα δικαστήρια την Πολωνική κυβέρνηση! (γέλια) Στο Halleluiah μέχρι που άλλαξαν τη φράση βάζοντας στη θέση της το όνομα του Ντούντα! Όπως είπε και ο Κισλόφσκι, φοβάμαι να πεθάνω.

Ο Άρης Σερβετάλης στο ρόλο του Αγίου Νεκταρίου / Πηγή φωτογραφίας: Facebook/Ο Άνθρωπος του Θεού

Κυκλοφορήσατε πρόσφατα ένα δίσκο με τη Lisa Gerrard, το «Melodies of my Youth». Πώς προέκυψε η δημιουργία του;

Ζ.Π. Κατά τύχη! Είμαστε φίλοι και είχαμε μείνει στο σπίτι μου στα βουνά για τρεις εβδομάδες. Μετά από μερικές μέρες μας ήρθε η ιδέα και η μουσική δημιουργήθηκε μέσα σε τρεις μέρες. Η Lisa έμαθε τα κομμάτια μέσα σε μια εβδομάδα, και χρειαστήκαμε άλλες δύο μέρες για να ολοκληρώσουμε την ηχογράφηση. 

Πολύ αυθόρμητο και αυτοσχεδιαστικό, κάτι που νομίζω φαίνεται και στα κομμάτια.

Ζ.Π. Βέβαια, αφού το δημιουργήσαμε πρώτα απ’ όλα για εμάς!


Σου αρέσουν οι συνεντεύξεις;

Η Μαρίνα Σάττι στο pepper966.gr

x
TitleArtist

Στείλε μήνυμα στο studio