ΣΙΝΕΜΑ

Πότε θα ξαναδούμε κανονικά σινεμά;

Με τις ημερομηνίες πολυαναμενόμενων blockbusters να απομακρύνονται σημαντικά και ολόκληρες αλυσίδες να κατεβάζουν τα ρολά τους σε Αμερική και Βρετανία, τα πράγματα για το σινεμά φαίνονται πιο σκοτεινά από ποτέ.

Όλα ξεκίνησαν από τον James Bond. Η πρώτη αναβολή του «No Time to Die», από Απρίλιο σε Νοέμβριο, ήταν το καμπανάκι που σήμανε την πραγματική ανασφάλεια για τις αίθουσες εν μέσω πανδημίας. Πράγματι, λίγες μέρες μετά, τα μέτρα κατά της COVID-19 έφεραν προσωρινό λουκέτο στις αίθουσες κλειστού τύπου παγκοσμίως. Τώρα, με τον James Bond να αναβάλλεται ξανά, για τον Απρίλιο της επόμενης χρονιάς, οι αίθουσες κρατούν τα ρολά τους κλειστά οικειοθελώς. Μήπως ο κοσμοπολίτικης κατάσκοπος ξέρει κάτι που δεν ξέρουμε;

Η μετάθεση της ταινίας από την πιο ισχυρή περίοδο του box office σε ένα εξάμηνο μετά, επιβεβαιώνει το άγχος αιθουσαρχών, εταιριών και δημιουργών για τη μειωμένη προσέλευση στους κινηματογράφους αλλά και τις κλειστές αίθουσες σε πόλεις αναφοράς όπως η Νέα Υόρκη. Άλλωστε, η μοναδική «μεγάλη ταινία» που κυκλοφόρησε από την έναρξη της πανδημίας ήταν το «TENET» (Κρίστοφερ Νόλαν) του οποίου τα εισιτήρια χρύσωσαν το χάπι σε μία πεσμένη περίοδο, αλλά απέχουν παρασάγγας από τις επιδόσεις που θα είχε σε μία κανονική χρονιά, ειδικά στην Αμερική. 

Την κίνηση της Universal ακολούθησε κατά πόδας η Warner Bros, η οποία έστειλε το talk of the internet «Dune» στον προγραμματισμό της επόμενης χρονιάς ( και συγκεκριμένα την 1η Οκτωβρίου του 2021. Τόσο η απόφαση τους να εκμεταλλευτούν την κίνηση του τελευταίου τριμήνου όσο και ο πιθανός φόβος για μη εκτόνωση της κατάστασης για πολλούς μήνες ακόμα, ανάγκασαν την ταινία του Βιλνέβ να μείνει στο ράφι, παρά το σούσουρο που σήκωσε το πρόσφατο τρέιλερ. Αντίστοιχα, η μετακίνηση αυτή στέλνει το «Batman» με τον Ρόμπερτ Πάτινσον στο 2022 δυσκολεύοντας την ταινία για άλλη μια φορά μετά από τις επανειλημμένες διακοπές των γυρισμάτων λόγω κρουσμάτων, για να αποφευχθεί παράλληλη κυκλοφορία και εξουδετέρωση των δύο ταινιών, που θα συνέπιπταν χρονικά. Τα Χριστούγεννα ωστόσο, θα δούμε –ελπίζουμε- τη «Wonder Woman 1984» που παίρνει την ημερομηνία του Dune, μετά την καλοκαιρινή αναβολή της. α φορά τόσο τις αλυσίδες πολυκινηματογράφων όσο και τα μικρότερα σινεμά, που, ελλείψει οικονομικής στήριξης (σε Ελλάδα και εξωτερικό) και με μικρή προσέλευση, αναγκάζονται να κατεβάσουν οριστικά τα ρολά τους.

Μέσα σε λίγες μόλις μέρες, δύο απανωτές ανακοινώσεις, της βρετανικής Odeon  και του Cineworld  χτύπησαν τον κινηματογραφικό κόσμο που ασφυκτιά. Με ένα δεύτερο lockdown να βρίσκεται προ των πυλών στη Βρετανία, το Cineworld, μία από τις μεγαλύτερες αλυσίδες της χώρας αποφάσισε το κλείσιμο και των 128 αιθουσών του σε Βρετανία και Ιρλανδία από την Παρασκευή 9 του μήνα, κοστίζοντας έτσι πεντέμισι χιλιάδες θέσεις εργασίας. Αμέσως μετά, η Odeon ανακοίνωσε μείωση ημερών λειτουργίας σε 120 αίθουσες, οι οποίες πλέον θα λειτουργούν μόνο τα σαββατοκύριακα  «μέχρι την επιστροφή των blockbusters».

Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, το Cineworld, η δεύτερη σε μέγεθος αλυσίδα στη χώρα, δείχνει με το δάχτυλο τον κυβερνήτη της Πολιτείας Νέας Υόρκης, Άντριου Κουόμο, του οποίου η «ανελαστικότητα» κρατάει κλειστούς τους κινηματογράφους, ενώ διατηρεί την εστίαση αλλά και τα καζίνο ανοιχτά, δημιουργώντας ένα φαύλο κύκλο με τις αλλαγές στη διανομή που διαπιστώσαμε προηγουμένως. Ως αποτέλεσμα, και εδώ το Cineworld κλείνει όλους τους κινηματογράφους με το σήμα Regal σε όλη τη χώρα. Η πανδημία επιδείνωσε το χρέος της αλυσίδας που προϋπήρχε, αφήνοντας ως κύριο παίχτη τα Cinemark, που προς το παρόν δέχονται συγχαρητήρια από τα γραφεία διανομής για τη σωστή οικονομική τους διαχείριση. Ωστόσο οι κινήσεις του Cineworld δεν έρχονται χωρίς κόστος και για τον υπόλοιπο κλάδο, αφού το κλείσιμό τους έριξε και τις μετοχές, του εξίσου χρεωμένου, αντίπαλου AMC κατά 10%, απειλώντας το με έλλειψη ρευστότητας μέσα στο επόμενο εξάμηνο.

Σε μία απόπειρα να βοηθήσουν την κατάσταση, σημαντικές προσωπικότητες του χώρου, όπως οι Τζέιμς Κάμερον, Κλιντ Ίστγουντ και Μάρτιν Σκορτσέζε, έστειλαν επιστολή στην Αμερικανική Γερουσία και τον Οίκο των Αντιπροσώπων, εκφράζοντας φόβους για την επιβίωση του κινηματογράφου, εκτιμώντας ότι 69% των αιθουσών δε θα ξανανοίξει. Ανάμεσα στα αιτήματά τους, είναι η επαναπροώθηση των πόρων που δεν ξοδεύτηκαν από το προηγούμενο πακέτο οικονομικής βοήθειας αλλά και η αναμονή για νέες προτάσεις που θα θωρακίσουν τα σινεμά όσο διαρκεί η πανδημία. 

Η κρατική ενίσχυση είναι ένα αίτημα που διατυπώνεται στην πλειοψηφία των χωρών που έχουν πληγεί, με τον πολιτισμό να παίρνει τη μικρότερη μερίδα. Και ενώ οι χειμερινές αίθουσες στην Ελλάδα παραμένουν κλειστές, χωρίς καμία ενημέρωση για το μέλλον τους αλλά και ελάχιστη οικονομική βοήθεια, το ιστορικό Prince Charles Cinema, η μοναδική, μεγάλη ανεξάρτητη οθόνη του Λονδίνου, ανακοινώνει την επανέναρξη της λειτουργίας του, ακριβώς στην ώρα για το BFI London Film Festival. Μπορεί στη Βρετανία τα ρολά να μην είναι κατεβασμένα υποχρεωτικά προς το παρόν, όμως η καθημερινή αύξηση των κρουσμάτων φοβίζει μεγάλη μερίδα του κοινού και παραμένει άγνωστο πόσοι θα επιλέξουν να επανέλθουν στις κινηματογραφικές συνήθειες τους. 

Όπως φαίνεται η κατάσταση για τα ανεξάρτητα σινεμά είναι δίκοπο μαχαίρι: είτε ήρθε η ώρα τους να λάμψουν, ή η μικρή ούτως ή άλλως προσέλευση και έλλειψη κρατικής μέριμνας θα  τα στείλει μονίμως εκτός λειτουργίας. Και αυτό ισχύει παγκόσμια.

Διαβάστε επίσης:

Freddie Mercury: The bigger the better

 

x
TitleArtist

Στείλε μήνυμα στο studio