O PEPPER 96.6 ΘΥΜΑΤΑΙ

In Memoriam: Ο Phil Spector σε 20 tracks

Στη φυλακή πέθανε ο Phil Spector, στα 81 του χρόνια, έπειτα από επιπλοκές με τον κορονοϊό. Εξέτιε το δέκατο έτος της ποινής του, έπειτα από την καταδίκη για τη δολοφονία της ηθοποιού Lana Clarkson.

Ο Phil Spector υπήρξε ο μουσικός παραγωγός που σημάδεψε τα 60’s: δημιούργησε τη φόρμουλα «Wall of Sound», ένα νέο τρόπο ηχογράφησης που έχτιζε μια κατακλυσμιαία αίσθηση του ήχου και η οποία διαμόρφωσε την παγκόσμια μουσική σε όλα τα είδη. Μέχρι και σήμερα, το «Be My Baby» των Ronettes παραμένει το κορυφαίο δείγμα της τεχνικής του. Η γενικότερη εμπλοκή του στη δημιουργική διαδικασία των καλλιτεχνών καθώς και η συνεργασία του με εμβληματικά acts όπως οι προαναφερθείσες Ronettes, οι Beatles, οι Crystals, η Tina Turner, ο Leonard Cohen αλλά και οι Ramones άφησαν τη σφραγίδα του ως auteur στη μουσική ιστορία.

Την ιστορία αυτή στιγμάτισε ο ίδιος με την απρόβλεπτη και βίαιη συμπεριφορά του, η οποία κορυφώθηκε όταν δολοφόνησε στις 3 Φεβρουαρίου 2003 στο σπίτι του τη νεαρή ηθοποιό Lana Clarkson, την οποία είχε γνωρίσει μόλις δύο ώρες νωρίτερα. Στη δίκη, άλλες 4 γυναίκες κατέθεσαν πως τις είχε απειλήσει με όπλο όταν δεν δέχτηκαν το ερωτικό του ενδιαφέρον, εμποδίζοντας τις να φύγουν, ενώ η πρώην σύζυγος του Ronnie Spector, μίλησε πολλάκις για την κακοποιητική συμπεριφορά που υπέστη. Καταδικάστηκε σε κάθειρξη 19 ετών το 2009 και πέθανε την Κυριακή 16 Ιανουαρίου από covid-19, στη φυλακή της Καλιφόρνια. 

Τον θυμόμαστε μέσα από τα είκοσι σημαντικότερα κομμάτια της καριέρας του.

To Know Him is to Love Him – The Teddy Bears (1958)

Σε στίχους του ίδιου του Spector, βασισμένους στη φράση που αναγραφόταν στην ταφόπλακα του πατέρα του, το «To Know Him is to Love Him» ηχογραφήθηκε για πρώτη φορά από το μοναδικό γκρουπ του οποίου υπήρξε τραγουδιστής, πλάι στους Marshall Leib και Annette Kleinbard. Το τραγούδι διασκευάζεται συνεχώς από τότε, με πιο ενδιαφέρουσα πρόσφατη εκδοχή εκείνη της Amy Winehouse.


Spanish Harlem – Ben E. King (1960)

Ένα από τα 500 καλύτερα τραγούδια όλων των εποχών σύμφωνα με το Rolling Stone σε στίχους και μουσική Jerry Leiber και Phil Spector, το οποίο αποθέωσε μερικά χρόνια αργότερα η Aretha Franklin, επανέφερε την καριέρα του King μετά την αποχώρησή του από τους Drifters και σκαρφάλωσε στην κορυφή του Billboard.


I Love How You Love Me – The Paris Sisters (1961)

Μία τυπική μπαλάντα, που ακολούθησε κατά πολύ τη δομή και φωνητική ακολουθία της Kleinbard στο «To Know Him is to Love Him», ενδεικτική στη διαδικασία παραγωγής του επιμελούς έως τελειομανούς τρόπο δουλειάς του Spector.


Every Breath I Take – Gene Pitney (1962)

Η χαρακτηριστική, αισθαντική φωνή του Gene Pitney έχει χάσει πλέον την αίγλη της, αλλά τη δεκαετία του ’60 είχε ένα πιστό κοινό, ενώ σύμφωνα με κάποιους σ’ αυτό βασίστηκε ο Sting για να γράψει το «Every Breath You Take». Το ακούμε.


He’s a Rebel – The Crystals (1962)

Αδιαμφισβήτητα ένα από τα καλύτερα σινγκλ της ποπ ιστορίας, ο Spector ηχογράφησε αρχικά το κομμάτι με τις Blossoms, δεσμεύοντας το όμως για της Crystals και φέρνοντας την δεκαπεντάχρονη Dolores «LaLa» Brooks στο επίκεντρο, όταν η μέχρι τότε κύρια τραγουδίστρια Darlene Love δεν μπορούσε να μιμηθεί τα φωνητικά της frontwoman των Blossoms, Barbara Alston.


Zip-A-Dee-Doo-Dah – Bob B. Soxx & the Blue Jeans (1962)

Το παιδικό τραγούδι που είχε κερδίσει όσκαρ για την ταινία κινουμένων σχεδίων «Song of the South» παίρνει εντελώς νέα πνοή στην εκδοχή του rhythm and blues trio από Λος Άντζελες, στην πρώτη πλήρη αξιοποίηση του Wall of Sound.


Da Doo Ron Ron – The Crystals (1963)

Η πρώτη φουρνιά του rock ‘n’ roll φαινόταν να πνέει τα λοίσθια στις αρχές του ΄60, μέχρι την έκρηξη της Beatlemania – με την εξαίρεση βέβαια των Crystals, του γκρουπ των νεαρών, γεμάτων χαρά και ζωή Αφροαμερικανίδων με την Dolores «LaLa» Brooks στην κορυφή, που έβαλαν ενέργεια στο αθώο ρομάντζο.


Be My Baby – The Ronettes (1963)

Μια τυπική μπαλάντα γίνεται ένα λαμπυρίζον, χορευτικό τραγούδι χάρη στη χρήση του «Wall of Sound» που γιγαντώνει τον ήχο του, ενώ βάζει αμετάκλητα τις Ronettes στο χάρτη της παγκόσμιας μουσικής. 


River Deep, Mountain High – Ike & Tina Turner (1966)

Ο τίτλος περιγράφει αρκετά τα ανεπιτήδευτα, χειμαρρώδη φωνητικά της Turner, σε ένα τραγούδι που, η δυσκολία του να περάσει στο ραδιόφωνο λόγω της ιδιαίτερης δομής του, έκανε τον Spector να αποσυρθεί για κάποια χρόνια. Η αντοχή του στο χρόνο όμως το δικαίωσε, κάνοντας το «River Deep – Mountain High» κλασικό.


Christmas (Baby Please Come Home) – Darlene Love (1963)

Σε μια εποχή που ακόμα τα Χριστουγεννιάτικα τραγούδια θύμιζαν περισσότερο κάλαντα ή εύθυμα, διαφημιστικά τζινγκλάκια, ο Spector συνεργάζεται με τους Ellie Greenwich και Jeff Barry για να φτιάξει ένα σπαρακτικό, ερωτικό τραγούδι, που άνοιξε το δρόμο για σύγχρονες επιτυχίες του είδους όπως το «All I Want for Christmas Is You».


Then He Kissed Me – The Crystals (1963)

Πώς μπορεί ένα τραγούδι για ένα εφηβικό φλερτ να παραμείνει ελκυστικό για τόσες γενιές αργότερα; Χάρη στα έγχορδα που «μπαίνουν» την κατάλληλη στιγμή, τα ειλικρινή φωνητικά της Brooks και φυσικά την αβίαστη τρυφερότητα των στίχων.


You’ve Lost That Loving Feeling – The Righteous Brothers (1964)

Σε αντίθεση με την ηλιόλουστη αίσθηση που αφήνουν τα γυναικεία γκρουπ που αναλάμβανε, οι Righteous Brothers βουτάνε στην πονεμένη ψυχούλα τους και τις σχεδόν οπερατικές συνθέσεις, απαντώντας στο ερώτημα «τι είναι ο πραγματικά ικανός βοκαλίστας»;


So Young – Veronica (1964)

Πότε είσαι τελικά πολύ μικρός για να παντρευτείς; Από ό,τι φαίνεται αυτό ήταν ένα ερώτημα που απασχόλησε τους εφήβους το 1964, μέσα (και) από τη μελαγχολική, αιθέρια μπαλάντα της Ronnie Spector, μέλλουσας συζύγου του παραγωγού.


Instant Karma! – John Lennon with the Plastic Ono Band (1970)

Αντίθετα με την τυπική, επιμελή διαδικασία παραγωγής του, το «Instant Karma!» χρειάστηκε μόλις δέκα μέρες από τη σύλληψη μέχρι την κυκλοφορία του, κάνοντας το το κομμάτι που κυκλοφόρησε πιο γρήγορα στην ποπ ιστορία. Η εντύπωση που έκανε η δουλειά τους στους Beatles τον επανέφερε στην ενεργό δράση, μετά το φιάσκο του «River Deep – Mountain High».


Let It Be – The Beatles (1970)

Ο Spector «έχτισε» πάνω στην αρχική μίξη του George Martin για να δημιουργήσει την εκδοχή που κυκλοφόρησε με το ομώνυμο άλμπουμ, με διακριτικές αλλά σημαντικές διαφοροποιήσεις που ξεχώρισαν και απογείωσαν τα διαφορετικά στοιχεία που έφερνε κάθε Σκαθάρι. 


Imagine – John Lennon (1971)

Ένα από τα τραγούδια που δέχτηκε τις λιγότερες παρεμβάσεις, αφήνοντας την ορχήστρα να αναπνεύσει και να οδηγήσει το συναισθηματικό ύμνο στην ειρήνη, την αγάπη και την αλληλεγγύη. 


What Is Life – George Harrison (1970)

Τι είναι η ζωή; Μετά τους Beatles, θα συμπληρώναμε. Ένα τραγούδι γεμάτο κιθαριστικά riffs που αντηχούν ξανά και ξανά, βάζοντας το κάτι έξτρα στο πιο χαμηλόφωνο Σκαθάρι μέχρι τότε. 


Good Lovin’ Man – Dion (1975)

Ο δίσκος «Born to Be with You» του Dion Francis DiMucci είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα άλμπουμ με δημοφιλία βραδείας καύσεως: ο Dion αποκύρηξε το δίσκο γιατί θεώρησε ότι ακουγόταν σαν «μουσική για κηδεία» και όταν κυκλοφόρησε πέρασε σχεδόν στα αζήτητα, κατάφερε όμως μέσα στη δεκαετία του ’90 να κερδίσει μία νέα σειρά ενθουσιώδων κριτικών και να καταγραφεί ως βασική επιρροή των Primal Scream.


True Love Leaves No Traces – Leonard Cohen (1977)

Το άλμπουμ που σημείωσε την απομάκρυνση του Cohen από το μινιμαλιστικό του ήχο χάρης στην τεχνική του Spector, αφήνοντας τον καλλιτέχνη δυσαρεστημένο με το αποτέλεσμα, αλλά κυρίως με την εκρηκτική συνεργασία η οποία σημαδεύτηκε για άλλη μια φορά από τις απειλητικές διαθέσεις του Spector και την εμμονή του με τα όπλα. 


Do You Remember Rock ‘n’ Roll Radio? – The Ramones (1980)

Με το «Do You Remember Rock ‘n’ Roll Radio?» η μπάντα προσπάθησε να περάσει σε πιο εμπορικά μονοπάτια. Οι εμμονικές, περφεξιονιστικές μέθοδοι του Spector ξεπερνούσαν κατά πολύ τα όρια των Ramones που ηχογραφούσαν για πρώτη φορά χωρίς τον Tommy Ramone τη μπάντα, δημιουργώντας κόντρες που έφτασαν μέχρι την απειλή όπλου, σύμφωνα με τους Dee Dee και Johnny. 


 

x
TitleArtist

Στείλε μήνυμα στο studio