ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Zaz: «Έχω εμμονή με το να είμαι αυθεντική»

Τέσσερα χρόνια μετά το τελευταίο της album «Effet Miroir», η αγαπημένη του κοινού Zaz επιστρέφει με ενδοσκοπική διάθεση και περιβαλλοντολογικές ανησυχίες στο «Isa», το νέο άλμπουμ της.

03/11/2021

Το τραγούδι Je Veux έκανε την Isabelle Geffroy διάσημη εν μία νυκτί στην Ευρώπη του 2010. Σήμερα, η Zaz είναι η πιο επιτυχημένη, εμπορικά, Γαλλίδα τραγουδίστρια στον κόσμο, με τέσσερις δίσκους στο ενεργητικό της, και τον πέμπτο και ωριμότερο με τίτλο, το «Isa», να έρχεται μέσω της Warner Parlophone.

Isa, βέβαια, δεν είναι μόνο ο τίτλος του άλμπουμ της, αλλά και το νέο όνομά της. «Βγαίνει από το Isabelle», εξηγεί μιλώντας στο pepper966.gr, πριν δηλώσει ότι «αυτό είναι: σταμάτησα να είμαι η Zaz. Σταμάτησα να είμαι τόσο εξωστρεφής, και επέστρεψα σε κάτι πολύ πιο εσωτερικό, κάτι που ήταν απαραίτητο».

Για το «Isa», η Zaz συνεργάστηκε με τον Ολλανδό μουσικό παραγωγό και συνθέτη ταινιών REYN, στο στούντιό του έξω από το Άμστερνταμ, The Church, που στεγάζεται σε μια εκκλησία του 16ου αιώνα. Τα 13 τραγούδια του άλμπουμ γράφτηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, με μία νέα ομάδα συνεργατών, και χωρίζονται σε δύο μέρη: το πρώτο μισό αποτελείται από upbeat, χορευτικά κομμάτια, ενώ στο δεύτερο μισό, η 41χρονη Γαλλίδα είναι πιο ενδοσκοπική, πιο ώριμη, αλλά και (έστω ελάχιστα) πιο σκοτεινή.

-Πώς δημιουργήθηκε ο δίσκος;

Ο δίσκος λέγεται «Isa» επειδή τα τελευταία δύο-τρία χρόνια έχω κάνει ένα βήμα πίσω κι έχω σταματήσει τις συναυλίες. Τραγουδάω σχεδόν 20 χρόνια, οπότε αποφάσισα να με φροντίσω λίγο, και αυτό που έκανα απέδωσε. To «Isa» δημιουργήθηκε μέσα σε ένα πλαίσιο όπου υπήρχαν πολλές αλλαγές στον εαυτό μου και στις σχέσεις μου· υπήρχαν άνθρωποι που έφυγαν από τη ζωή μου και άνθρωποι που ήρθαν. Δούλεψα με καινούριους ανθρώπους και γνώρισα τον Laybe, που είναι ο σκηνοθέτης. Είχα ήδη πολλές ιδέες, και εκείνος ήρθε και έφερε την ποίηση, τη γλυκύτητά του, την καρδιά αλλά και την ένταση, το πάθος του. Και το χρειαζόμουν αυτό. Χρειαζόμουν έναν οργανικό δίσκο, αλλά με μηχανήματα, υφές και υλικά. Πολλά έχουν ειπωθεί για τα στοιχεία της φύσης ―τον αέρα, τη γη, το νερό, τη φωτιά. Εγώ ήθελα ένα δίσκο με αισθήσεις, και τον προχώρησα με μια ενδοσκοπική διάθεση.


-Μας έδειξες όλη τη διαδικασία δημιουργίας του άλμπουμ στο YouTube. Είναι η αυθεντικότητα σημαντική για σένα;

Η σημασία της διαφάνειας είναι για μένα η κινητήριος δύναμη. Έχω εμμονή με την αυθεντικότητα. Αυτό είναι αρκετά προβληματικό, γιατί κάθε μέρα είσαι διαφορετικός άνθρωπος, αλλά πρέπει να είσαι και αυθεντική· σκέφτομαι τι μπορεί να είναι αυθεντικό, επομένως δεν είναι πια αυθεντικό, επειδή το σκέφτομαι! Και αυτό με ενοχλεί όσον αφορά το τραγούδι ―μπορεί να υπερ-τραγουδήσω μια λέξη, ή να υπερ-παίξω. Θέλω τόσο πολύ αυτό που κάνω να είναι αυθεντικό, το αναλύω τόσο πολύ που το μετατρέπω σε εφιάλτη ―είναι πολύ άσχημο που αναλύω συνεχώς τα πάντα και δε ζω απλώς τη στιγμή. Είναι προβληματικό αλλά προσπαθώ να με μάθω να ηρεμώ.

Το Isa’s Diary σημαίνει πως ήθελα να δείξω στους άλλους κάτι πολύ ακατέργαστο. Όπως και με το υπόλοιπο άμπουμ, δεν υπάρχει AutoTune. Είναι κάτι πολύ…ωμό. Αυτή ήταν η διαδικασία τα τρία τελευταία χρόνια: προσπαθώ να είμαι παρούσα και να παρατηρώ, να είμαι εκεί σε κάθε στιγμή. Αυτή είναι η εμμονή μου, έτσι είμαι γενικά μάλλον.

ΠΡΟΣΠΑΘΩ ΝΑ ΕΙΜΑΙ ΠΑΡΟΥΣΑ ΚΑΙ ΝΑ ΠΑΡΑΤΗΡΩ, ΝΑ ΕΙΜΑΙ ΕΚΕΙ ΣΕ ΚΑΘΕ ΣΤΙΓΜΗ – ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΕΜΜΟΝΗ ΜΟΥ.

-Πες μας για το Imagine, το πρώτο single, αλλά και για τη διάθεσή σου σε αυτό το δίσκο.

Επιλέξαμε αυτό το κομμάτι γιατί είναι βαθιά αισιόδοξο. Είναι σαν να λέει «Μην τα παρατάς»! Καλλιεργήσαμε αυτή την ενέργεια να δημιουργήσεις, να πιστέψεις σε μια κοινωνία όπως όλοι την ονειρευόμαστε ―με περισσότερη καλοσύνη, αγάπη κι ελευθερία. Το γενικότερο κλίμα της εποχής προκαλεί τρομερό άγχος. Υπάρχει πολλή πληροφορία που πάει κι έρχεται, και υπάρχει πολύς φόβος, βλέπουμε πολύ συχνά πολύ σκοτεινά πράγματα. Τρία χρόνια μετά, ήθελα να επιστρέψω και να δουν όλοι ότι Είμαι ακόμα εγώ. Αυτό το άλμπουμ είναι πολύ πιο λεπτό, λιγότερο εξωστρεφές. Έχει πολλές αποχρώσεις και εσωτερικά θέματα, μέσα στα οποία θέλω να φέρω τους ανθρώπους που το ακούν, να τους δείξω πως είμαι ακόμα εγώ.

Είμαι ονειροπόλος ―δεν είναι κακή λέξη αυτή! Είμαι άνθρωπος που πιστεύει σε ουτοπίες! Παρά το παρελθόν μου. Είναι επιλογή· απαιτεί πολλή θέληση και αυτοσυγκέντρωση να είσαι προσγειωμένη, μιας και σήμερα όλα γίνονται με τέτοιο τρόπο που σε αποσταθεροποιούν και σε κάνουν να τρελαίνεσαι λίγο! Πιστεύω πως είναι πολύ σημαντικό, χρειάζεται πολλή ενέργεια και συγκέντρωση. Δε θα βοηθήσει τον κόσμο αν απλώς ταΐζω την αρνητικότητα· επιλέγω να ενισχύω την ομορφιά.

-Πες μας για το ντουέτο σου με τον Till Lindemann.

Ναι, το ντουέτο με τον Till! Έκανα ένα πρόμο στη Γερμανία, πάνε τρία-τέσσερα χρόνια· η μακιγιέζ μου είπε πως βάφει και τον Till και ότι του αρέσω πολύ! Ο πιανίστας που είχα τότε κρατούσε επαφή μαζί του, και όταν οι Rammstein ήρθαν να παίξουν στη Γαλλία, ο Till με κάλεσε! Έφτασα στο καμαρίνι πριν τη συναυλία κι εκείνος φορούσε μια στολή Μονομάχου ― εγώ δεν ξέρω πώς να ντύνομαι εντυπωσιακά. Απλά με άρπαξε σε μια μεγάλη αγκαλιά και μετά, καθώς πήγαινα προς τη θέση μου, άκουσα την εισαγωγή του Je Veux, και γύρισα να δω: άκουγε το κομμάτι και χόρευε, τον έβγαλα και βίντεο ―ήταν πολύ αστείο!

Βγήκαμε με τον πιανίστα, την τότε σύζυγό του και την κόρη του, που ήταν θαυμάστρια και πέρασε φοβερά. Γνώρισα έτσι τον Till και κρατήσαμε επαφή. Γίναμε φίλοι και μου ζήτησε να κάνουμε αυτό το ντουέτο. Ήθελαν να γράψω εγώ τους στίχους για ένα τραγούδι, μάλλον ποιητικό. Έτσι ο Thierry, ο πιανίστας, και η σύζυγός του, Vicky, έγραψαν τη μουσική και με βοήθησαν με τη μετάφραση. Κάναμε κι ένα βίντεο στο Uzbekistan, τρελό! Μπήκα δηλαδή στη διαδικασία της κινηματογράφησης, κάτι που δεν είχα ξανακάνει. Είναι πολύ χαρισματικός, πολύ καλός ηθοποιός. Ήταν απίστευτο να δουλεύω μαζί του· όλη η ομάδα είναι τρομερά εργατική ―δεν κοιμήθηκα για τέσσερις μέρες σχεδόν! Ήταν πολύ έντονο, πολύ γεμάτη εμπειρία.

ΤΟ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΟ ΚΛΙΜΑ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΠΡΟΚΑΛΕΙ ΤΡΟΜΕΡΟ ΑΓΧΟΣ. ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΟΛΛΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ ΠΟΥ ΠΑΕΙ ΚΙ ΕΡΧΕΤΑΙ, ΚΑΙ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΟΛΥΣ ΦΟΒΟΣ

-Τι σημαίνει το ‘Le Jardin des larmes;

Ο Κήπος των Δακρύων είναι για μένα κάτι πολύ ονειρικό, όπως και το À perte de rue· γενικά, έχω την εντύπωση πως υπάρχει κάτι σαν το Κάρμα: πράγματα που επαναλαμβάνονται, αλλά και η μετεμψύχωση… Το Κάρμα μιλά για μια περασμένη ζωή, αλλά μιλά και για συμβολισμό. Μιλά επίσης για πράγματα που είναι πιο δυνατά από μας, που δεν μπορούμε να τα ελέγξουμε. Υπάρχουν πολλά πράγματα σε αυτό το τραγούδι που δεν έχω καταλάβει ακόμα. Υπάρχει και αρσενικό και θηλυκό στοιχείο. Υπάρχει αυτή η παθιασμένη αγάπη που είναι όμως και καταστροφική επειδή δεν μπορούμε να την αφήσουμε πίσω… Μου αρέσει αυτό το τραγούδι γιατί είναι πολύ έντονο.

-Για την περιοδεία σου το 2022/2023 έχεις επιλέξει πολύ όμορφες αίθουσες. Πώς έκανες αυτές τις επιλογές;

Στην τελευταία περιοδεία έπαιζα σε τεράστια στάδια, μέχρι και στο Bercy στο Παρίσι. Μετά κάναμε μία μικρή περιοδεία στην Αμερική, όπου έρχονταν ας πούμε δύο ή τρεις χιλιάδες άτομα, αλλά ήταν τόσο όμορφα τα μέρη, και τόσο ουσιώδης η επαφή με τον κόσμο ―υπήρχε ψυχή, υπήρχε μια συγκεκριμένη ατμόσφαιρα. Ήταν τόσο όμορφο αυτό, ήθελα να το ξαναβρώ. Κι έτσι, το συζήτησα με τον μάνατζερ περιοδειών μου, Richard Walter. Ήθελα όμορφα μέρη με ψυχή. Άλλωστε, η περιοδεία λέγεται «Organic». Αναζητώ μια οικειότητα, κάτι πιο κλειστό και ζεστό.

-Δημιούργησες το δικό σου φεστιβάλ, το «Zazimut». Μίλησέ μας γι’ αυτό και τις δράσεις του.

Δημιούργησα το Zazimut μαζί με το Comcom και τον Olivier Malinau και μερικούς άλλους ανθρώπους. Είναι ένα eco-citizen festival με πολλά πειραματικά θεάματα· έχουμε στήσει ένα ολόκληρο δίκτυο ντόπιων και ελπίζουμε να κάνουμε κι άλλα αντίστοιχα τα επόμενα χρόνια. Έχουμε ήδη κάνει ένα, το Zabstra. To κάναμε στη Ρωσία, στην Αγία Πετρούπολη και στη Μόσχα, και ήταν φοβερό! Είναι πολύ ωραίο πρότζεκτ. Θέλουμε να ασχοληθούμε και με άλλα, αλλά θα πρέπει να υπάρχει χρόνος και χρήματα. Το συγκεκριμένο αφορά την οικολογία, το να ζούμε μαζί, το να είμαστε πολίτες, τέτοια θέματα. Πάντα με τις αρχές του σεβασμού προς τους άλλους και προς τον πλανήτη. Προσπαθούμε να κάνουμε το καλύτερο δυνατό, και να μαθαίνουμε όλη την ώρα, να βελτιωνόμαστε. Έτσι και στην περιοδεία, αλλάζουμε συνεχώς αυτά που παίζουμε. Προσπαθούμε να καταναλώνουμε λιγότερα, να μειώσουμε το διοξείδιο του άνθρακα, να επενδύουμε σε εκπαιδευτικά προγράμματα… υπάρχουν τόσα πράγματα που μπορούμε να κάνουμε!

Το νέο άλμπουμ της Zaz ”Isa” / www.zazofficial.com


Σου αρέσουν οι συνεντεύξεις;

Moby: Η απάντηση είναι η αποδοχή

x
TitleArtist

Στείλε μήνυμα στο studio