TECH

Spotify, ώρα να πληρώσεις!

Η United Musicians and Allied Workers Union (UMAW) αγωνίζεται για δικαιοσύνη στο Spotify, ζητώντας από την πλατφόρμα να αυξήσει το μέσο αντίτιμο που προσφέρει στους καλλιτέχνες ανά stream.

Σε πρόσφατη συζήτηση με φίλο μου μουσικό, τον ρώτησα τι κάνει τώρα που, λόγω πανδημίας, δεν έχει live και ως εκ τούτου το εισόδημα του έχει μειωθεί, έως εξαφανιστεί.
Η απάντηση του; «Ας είναι καλά το spotify. Κάτι παίρνω από εκεί και είναι μια ανάσα». Οι Αμερικανοί συνάδελφοί του, όμως, δεν φαίνεται να έχουν την ίδια άποψη…

Η United Musicians and Allied Workers Union (UMAW), που αποτελείται από μουσικούς , παραγωγούς και άλλα πρόσωπα της μουσικής βιομηχανίας, έχει συγκεντρώσει πάνω από
4000 υπογραφές για την εκστρατεία «Justice At Spotify», μέσω της οποίας απαιτεί υψηλότερες αμοιβές για τους καλλιτέχνες και μεγαλύτερη διαφάνεια. Πιο συγκεκριμένα,
μεταξύ άλλων, ζητούν από την πλατφόρμα να αυξήσει τη μέση τιμή του stream από 0,0038 $ σε τουλάχιστον ένα σεντ ανά αναπαραγωγή.

Το σκεπτικό της βασίζεται στην λογική που έχει διαφημίσει το ίδιο το Spotify: Ένας από τους βασικούς στόχους του, είναι να δώσει σε «ένα εκατομμύριο δημιουργούς την ευκαιρία να ζήσουν από την τέχνη τους». Ωστόσο, «για να κερδίσουν ένα δολάριο στην πλατφόρμα, ένα τραγούδι πρέπει να αναπαραχθεί 263 φορές», εξηγούν οι διοργανωτές στον ιστότοπο της καμπάνιας. Εκτός από τις καλύτερες πληρωμές για καλλιτέχνες, το σωματείο διεκδικεί επίσης μεγαλύτερη διαφάνεια από το Spotify σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας του και απαιτούν να δημοσιεύονται όλες οι συμβάσεις που συνάπτει, κατηγορώντας την πλατφόρμα ότι κάνει μυστικές συμφωνίες. Μεταξύ των άλλων ισχυρίζονται ότι ακολουθεί πρακτικές payola, ότι δηλαδή οι μεγάλες δισκογραφικές πληρώνουν το spotify έτσι ώστε οι καλλιτέχνες τους να προστίθενται στις λίστες που δημιουργεί η εταιρία και να έχουν έτσι μεγαλύτερη δημοσιότητα και δημοτικότητα.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Spotify, Daniel Ek, σε συνέντευξη που έδωσε τον Αύγουστο, έριξε το φταίξιμο… στους καλλιτέχνες: «δεν μπορείτε να ηχογραφείτε μουσική μία φορά κάθε τρία – τέσσερα χρόνια και νομίζετε ότι θα είναι αρκετό». Η αλήθεια όμως είναι ότι το Spotify δίνει λιγότερα χρήματα από ότι οι ανταγωνιστές του: Για παράδειγμα, η Apple Music πληρώνει περίπου $0,00675 ανά stream.

Η εταιρεία είχε έσοδα 7,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2019, αλλά το μικτό κέρδος ήταν μόνο 1,8 δισ, με το μεγαλύτερο μέρος της διαφοράς των 5,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων να πηγαίνει στις εταιρίες και στους καλλιτέχνες. Θα μπορούσε ίσως να επωμιστεί μια αύξηση στις πληρωμές αλλά αυτό θα σήμαινε αύξηση και στη τιμή συνδρομής. Και αυτό είναι το καλό σενάριο, αφού το χειρότερο οδηγεί την πλατφόρμα σε πτώχευση – μία εξέλιξη που το UMAW θεωρεί ικανοποιητική: «Εάν το επιχειρηματικό μοντέλο της Spotify δεν
μπορεί να πληρώσει τους καλλιτέχνες δίκαια και δεν μπορεί να λειτουργήσει ανοιχτά, τότε δεν θα πρέπει να υπάρχει».

Συμπερασματικά, το Spotify δίνει ψίχουλα στους καλλιτέχνες. Είναι λύση το να πάψει να υπάρχει; Εξαρτάται από ποια πλευρά… της υδρογείου το βλέπει κανείς.

Σχετικό θέμα: Το spotify βοηθά τους ξεχασιάρηδες

x
TitleArtist

Στείλε μήνυμα στο studio