NEWS

Η Beyoncé και το “ματωμένο” διαμάντι

H Beyoncé τραγουδά το κλασικό κομμάτι από το «Breakfast at Tiffany’s» για τη νέα καμπάνια About Love, και φορά το περιβόητο κίτρινο διαμάντι προκαλώντας αντιδράσεις.

16/09/2021

Η εμβληματική εταιρεία κοσμημάτων Tiffany & Company προωθεί από τα τέλη Αυγούστου μια διαφημιστική καμπάνια υπό τον τίτλο «About Love», πρόσωπα της οποίας είναι η Beyoncé και ο σύζυγός της, Jay-Z. Στο τελευταίο διαφημιστικό βίντεο, η Αμερικανίδα τραγουδά συνοδεία πιάνου το Moon River του Henry Mancini, το λατρεμένο τραγούδι που ερμήνευσε η Audrey Hepburn στην κλασική ταινία του 1961, «Breakfast at Tiffany’s».

Κι αν το hairstyle του Jay-Z σας θυμίζει κάτι, δεν κάνετε λάθος. Σε ένα από τα προηγούμενα διαφημιστικά της καμπάνιας, το ζευγάρι ποζάρει μπροστά από έναν πίνακα του καλλιτέχνη Jean-Michel Basquiat (με την περιβόητη κόμη) με τίτλο Equals Pi, από το 1982. Μάλιστα, η Beyoncé στη φωτογραφία φοράει το θρυλικό κίτρινο διαμάντι  των 128 καρατίων: πρόκειται για την τέταρτη κατά σειρά, και πρώτη μαύρη γυναίκα που φορά το διαμάντι εδώ και πάνω από έναν αιώνα.

Αρχικά, το διαμάντι είχε αγοραστεί από τον Charles Tiffany μετά την ανακάλυψή του στη Νότια Αφρική το 1877. Η πιο εμβληματική του εμφάνιση ήταν στο λαιμό της Audrey Hepburn το 1961 για την προώθηση της ταινίας «Breakfast at Tiffany’s» του Blake Edwards, ενώ τελευταία πριν την Beyoncé είχε σειρά η Lady Gaga, στα Βραβεία Όσκαρ του 2019.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Tiffany & Co. (@tiffanyandco)

Αν και η πρωτιά είναι ιστορική, αρκετοί φανς μποϊκοτάρουν την καμπάνια, χαρακτηρίζοντας υποκρίτρια την κυρία Knowles, αφού φορά ένα ματωμένο διαμάντι: πολλοί βλέπουν το συγκεκριμένο κόσμημα ως ένα σύμβολο του βρετανικού ιμπεριαλισμού στην Αφρική, και κριτικάρουν τη Beyoncé για Blackwashing ― ξέπλυμα, σαν να λέμε, της μαύρης κουλτούρας. Πάντως, για να υπογραμμίσει το γεγονός, η εταιρεία δεσμεύτηκε να δωρίσει $2 εκατομμύρια σε υποτροφίες για καλλιτεχνικές σπουδές σε Ιστορικά Μαύρα Κολλέγια και Πανεπιστήμια (HBCUs).

Και έπειτα, τι συμβαίνει με τον πίνακα του Basquiat; Πρόκειται για ένα έργο που ανήκει σε ιδιωτική συλλογή και μέχρι τώρα δεν είχε εκτεθεί ποτέ δημοσίως. Η τέχνη του νέο-εξπρεσιονιστή Αμερικανού που έφυγε σε ηλικία 27 ετών το 1988 ήταν βαθιά πολιτική, υπογράμμιζε το συστημικό ρατσισμό και την πάλη των τάξεων, και ο ίδιος προερχόταν από χαμηλότερο κοινωνικό στρώμα. Επομένως, ο προβληματισμός εδώ είναι παρόμοιος με αυτόν που προκύπτει από το κίτρινο διαμάντι στο λαιμό της Beyoncé, και έχει να κάνει με την εκμετάλλευση της μαύρης κουλτούρας προς όφελος των πρώην καταπιεστών της. Σύμφωνα με τον βοηθό του καλλιτέχνη, Stephen Torton, τα Tiffany’s «δε θα άφηναν τον Jean-Michel να μπει στο μαγαζί τους ούτε για να χρησιμοποιήσει την τουαλέτα, ούτε αν ήθελε να αγοράσει ένα δαχτυλίδι αρραβώνων κι έβγαζε ένα μάτσο μετρητά» ―κάτι που μάλλον ισχύει για τη δεκαετία του ’80.

Ωστόσο, η Tiffany & Co δεν είναι η πρώτη μεγάλη εταιρεία μόδας που ενσωματώνει το έργο του Basquiat στα προϊόντα της, αφού η τέχνη του εμφανίστηκε τελευταία και σε καμπάνιες των Yves Saint Laurent, Dr. Martens, Supreme και Comme des Garçons. «Ο Basquiat είχε εμμονή με τη διασημότητα», δήλωσε και η ηθοποιός Julia Fox, συμπληρώνοντας πως μάλλον θα του άρεσε να ποζάρουν η Βασίλισσα Beyoncé με τον άντρα της μπροστά στην τέχνη του.

Πάντως, ο οίκος Tiffany’s διπλωματικά και έξυπνα υπερασπίζεται τη χρήση του Equals Pi, αναφέροντας σε πρόσφατη δήλωση ότι «η ομορφιά της τέχνης είναι στο ότι αυτή μπορεί να ερμηνεύεται με διάφορους τρόπους. Όλα τα σημαντικά έργα μας προκαλούν να σκεφτούμε και δημιουργούν διάλογο. Το έργο του Jean-Michel Basquiat, Equals Pi, δεν διαφέρει και εμείς χαιρόμαστε που είμαστε σε θέση να μοιραζόμαστε την τέχνη του με τον κόσμο».

Αξίζει να αναφερθεί πως πριν από τη νέα καμπάνια της Tiffany’s με το ζεύγος Carter (Beyoncé και Jay-Z), η εταιρεία είχε λανσάρει μια σειρά δαχτυλιδιών αρραβώνων για άντρες. Eκτός από την αύξηση των αρραβώνων στις Η.Π.Α. λόγω και της νομιμοποίησης των queer γάμων, ο κύριος λόγος ήταν η δημοτικότητα που απέκτησαν ξαφνικά στο ευρύ κοινό ―και ιδιαίτερα στη γενιά Z― καλλιτέχνες όπως ο Harry Styles και ο Lil Nas X, που προωθούν ένα πιο ουδέτερο, άφυλο ντύσιμο, και εμφανίζονται συχνά με δαχτυλίδια και άλλα κοσμήματα. Τον Ιούλιο, μάλιστα, η εταιρεία είχε λανσάρει διαφημιστικά billboards με «δυσαρεστημένους» νέους που φορούσαν κοσμήματα της Τiffany’s με το σλόγκαν «Not Your Mother’s Tiffany».

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Tiffany & Co. (@tiffanyandco)

Πάντως, όπως θα περίμενε κανείς, δεν είναι όλοι ευχαριστημένοι με αυτήν την τροπή του εμβληματικού Tiffany’s· αν και ο εκσυγχρονισμός και η σύμπλευση με τις τάσεις μπορεί να είναι το κλειδί της επιτυχίας, η απομάκρυνση αυτή από τις κλασικές αξίες της ιστορικής εταιρείας προκάλεσε διχογνωμία στα social media, με αρκετά σχόλια να υποστηρίζουν πως «Η Tiffany’s έχασε το στυλ και το κύρος της»…


Εκτός social media η Lana Del Ray

x
TitleArtist

Στείλε μήνυμα στο studio