ΑΦΙΕΡΩΜΑ

Radio Edits εναντίον Album Versions

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ραδιοφώνου, ανατρέχουμε σε 10 περιπτώσεις όπου η διαφορά ανάμεσα στη ραδιοφωνική και τη συμβατική έκδοση ενός track είναι καραμπινάτη αρκετά ώστε να αποτελεί σχεδόν διαφορετικό τραγούδι.

Radio edit, ή album version; Ερώτημα πολλές φορές υπαρξιακό στο βαθμό του αντίστοιχου μεταξύ κιθαρίστα και durmmer, το radio mix ενός track μπορεί να διορθώσει ή να τσακίσει την ταυτότητα ενός τραγουδιού, ή τουλάχιστον να την διαφοροποιήσει αρκετά σε σχέση με αυτό που είχε αρχικά στο μυαλό του ο δημιουργός. Τι ονομάζουμε όμως radio edit ή radio mix; Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ραδιοφώνου, ας ρίξουμε μια ματιά, ανατρέχοντας σε 10 εντελώς ειδοποιούς περιπτώσεις.

Radio edit, για να το πιάσουμε απ’ την αρχή, είναι η εκδοχή ενός τραγουδιού που έχει θεωρηθεί πιο προσβάσιμη, ώστε να παίξει στον αέρα των ραδιοφωνικών σταθμών μετά από προσαρμογές στην έκταση, σε ενδεχόμενη υβρεολογία κά. Ως radio edits θεωρούμε και τα προσαρμοσμένα singles, αφού αυτά έχουν υποστεί επεξεργασία με σκοπό την πιο εμπορική τους αναπαραγωγή, ακόμα κι αν δε μιλάμε απαραίτητα για το ραδιόφωνο ―από την εποχή των βινυλίων, τα λέμε και 7″ versions.

Δεν είναι λίγες οι φορές που το radio edit είναι συντομότερο από την πρωτότυπη εκδοχή ―αν και υπάρχουν περιπτώσεις που συμβαίνει το αντίστροφο―, ενώ οι στίχοι υφίστανται συχνά επεξεργασία προς αποφυγή παρεξηγήσεων. Φυσικά, αυτό έχει ως αποτέλεσμα τόσο το να υπάρχουν διαφορετικά μιξαρίσματα του ίδιου τραγουδιού, όσο και οι γνώμες των θαυμαστών να διίστανται ως προς το ποια εκδοχή είναι καλύτερη. Παρακάτω, παρουσιάζουμε τις αγαπημένες μας περιπτώσεις.


George Michael – Monkey

To κομμάτι κυκλοφόρησε ως single το 1988 και έφτασε στο Νο.1 του Billboard Hot 100 των ΗΠΑ, αλλά και στο Νο.13 στο UK Singles Chart. Το radio edit διαφέρει σε μεγάλο βαθμό από την εκδοχή που υπάρχει στο ντεμπούτο του Michael, «Faith», το οποίο είχε κυκλοφορήσει ένα χρόνο νωρίτερα. Στο ρεμιξάρισμα του single συνεργάστηκαν οι παραγωγοί Jimmy Jam και Terry Lewis, με αποτέλεσμα ένα συντομότερο, πολύ πιο upbeat τραγούδι από την ηπιότερη εκδοχή του δίσκου.


The Clash – Rock The Casbah

Το κομμάτι είναι από τον πέμπτο δίσκο των Clash, το αγαπημένο «Combat Rock» που κυκλοφόρησε το 1982. Γράφτηκε από τον drummer της μπάντας, Topper Headon, μια μέρα που είχε πάει μόνος στο στούντιο. Βέβαια, ο Joe Strummer άλλαξε τους ερωτικούς στίχους του Headon και το τραγούδι πήρε εντελώς άλλη χροιά. Η εκδοχή που συνοδεύει το μουσικό βίντεο και έφτασε στην 8η θέση του Billboard Hot 100 είναι συντομευμένη, έχει πολύ πιο έντονο μπάσο και κάποια επιπλέον εφέ, ενώ η πρωτότυπη  έχει μια ενδιαφέρουσα εισαγωγή, η οποία σίγουρα δεν κολλάει αμέσως στο κεφάλι όπως το single.


Depeche Mode – Strangelove

Αυτό το single από το «Music For The Masses» του 1987 έφτασε στο Νο.16 στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά και στα Top 10 της Δυτικής Γερμανίας, της Βόρειας Αφρικής, της Ιρλανδίας, της Σουηδίας και της Ελβετίας. Το αρχικό κομμάτι ήταν πολύ πιο ποπ και γρήγορο, αλλά δεν ταίριαζε με το σκοτεινό ύφος του δίσκου ―οπότε ο παραγωγός Daniel Miller το επιβράδυνε. Το κομμάτι μιξαρίστηκε ξανά από την ομάδα παραγωγής Bomb the Bass, και κατέληξε στο ―παραδόξως εκτενέστερο― Strangelove ‘88, που έμεινε στην κορυφή του US Hot Dance Club Play Chart για τρεις εβδομάδες και έφτασε στην 50η θέση του Billboard Hot 100.


The Doors – Light My Fire

Το αγαπημένο Light My Fire από τον πρώτο δίσκο των Doors κυκλοφόρησε αρχικά ως single τον Απρίλιο του 1967, συντομευμένο και με το εξαιρετικό solo του κιθαρίστα Robby Krieger να απουσιάζει. Αν και το κομμάτι έγινε επιτυχία και πέρασε τρεις εβδομάδες στην κορυφή του Billboard Hot 100, η εκδοχή που υπάρχει στο δίσκο εκτιμάται πολύ περισσότερο από τους θαυμαστές.


Blue Öyster Cult -Don’t Fear The Reaper

Το λατρεμένο τραγούδι των Blue Öyster Cult από τον δίσκο τους «Agents Of Fortune» του 1976 μιλά για αιώνια αγάπη, και το αναπόφευκτο του θανάτου ―για 5 πανέμορφα λεπτά και 9 δευτερόλεπτα. Ωστόσο, το συντομευμένο radio edit, από το οποίο απουσιάζει το ιντερλούδιο (για πολλούς, απαραίτητο), έφτασε στη 12η θέση του Billboard Hot 100, ενώ το Δεκέμβριο του 2003 το τραγούδι συμπεριλήφθηκε στη λίστα του περιοδικού Rolling Stone με τα 500 Σπουδαιότερα Τραγούδια Όλων Των Εποχών.


Queen – I Want To Break Free (the works 1984)

Το αγαπημένο τραγούδι από το 1984 έφτασε στην 3η θέση των βρετανικών charts, και πούλησε πάνω από 200.000 αντίτυπα στην κυκλοφορία του ως single. H εκδοχή που υπάρχει στο The Works διαρκεί 3 λεπτά και 20 δευτερόλεπτα, ενώ το single διαρκεί 1 λεπτό παραπάνω ―μία από τις λίγες φορές που το edit για το ραδιόφωνο είναι μεγαλύτερο από το αρχικό κομμάτι―, καθώς περιέχει και την περίφημη εισαγωγή με τα πλήκτρα, αλλά και ένα solo στο synth γύρω στη μέση.


David Bowie – Modern Love

Στο λατρεμένο Modern Love από το «Let’s Dance» του 1983 που ηχογραφήθηκε στο Power Station του Manhattan, ακούμε τον Stevie Ray Vaughan στην κιθάρα και τον Robert Sabino στο πιάνο. Αν και κυκλοφόρησε ως opening track του δίσκου τον Απρίλιο, το συντομευμένο single κυκλοφόρησε αρκετά αργότερα, το Σεπτέμβριο της ίδιας χρονιάς, και τελικά έφτασε στη 2η θέση του UK Singles Chart, αλλά και στη 14η του Billboard Hot 100.


Guns ‘N’ Roses – Sweet Child O’ Mine

Από τον πρώτο δίσκο των Guns ‘N’ Roses, «Appetite For Destruction», αυτό το αγαπημένο κομμάτι κυκλοφόρησε το 1988 ως single, συντομευμένο στα 4.13 λεπτά· στα μέρη που αφαιρέθηκαν ήταν και το solo του Slash. Ο Axl Rose είχε σχολιάσει πως δεν του άρεσε καθόλου αυτό, μιας και το solo ήταν πολύ σημαντικό για το τραγούδι, αλλά η απάντηση που είχε πάρει από τους σταθμούς της εποχής ήταν να μη διαμαρτύρεται, αφού δεν είχαν κοπεί τα φωνητικά του. Παρά τη δυσαρέσκεια της μπάντας, το τραγούδι έφτασε στην κορυφή του Billboard Hot 100 , αλλά και στην 6η θέση στο UK Singles Chart την επόμενη χρονιά.


The Black Eyed Peas – Let’s Get It Started

Αν και σήμερα μοιάζει σαν φάρσα, η πρωτότυπη εκδοχή του πασίγνωστου αυτού τραγουδιού από το 2003 τιτλοφορείται Let’s Get Retarded (!) και έτσι εμφανίζεται στο περίφημο Elephunk των Black Eyed Peas. Ως single, και με τον πολύ πιο πολιτικά ορθό ―αλλά και πιο λογικό, μάλλον― τίτλο, το
Let’s Get It Started έγινε τρομερή επιτυχία και σήμερα παραμένει στα αγαπημένα κομμάτια των ‘00s.


The Who – Won’t Get Fooled Again

Γραμμένο από τον Pete Townshend, το Won’t Get Fooled Again κυκλοφόρησε ως single τον Ιούνιο του ‘71, και έφτασε στη 10η θέση των βρετανικών charts. Στο δίσκο που κυκλοφόρησε λίγο αργότερα, «Who’s Next», το κομμάτι διαρκεί οκτώμισι λεπτά, και είναι πολύ πιο σύνθετο από το radio edit του που βρίσκεται στα 3.39. Πάντως, αν και το single χάρισε στην μπάντα τρομερή επιτυχία κατά την κυκλοφορία του, το 2011 το Rolling Stone κατέταξε την εκτενέστερη εκδοχή από το δίσκο στα 500 Σπουδαιότερα Τραγούδια Όλων Των Εποχών.


Διάβασε και αυτό: ΌΤΑΝ ΤΟ ΣΙΝΕΜΑ ΑΓΑΠΗΣΕ ΤΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ

 

x
TitleArtist

Στείλε μήνυμα στο studio